چکیده رساله سطح 2؛ مادر و روش های تربیت دینی فرزند(تا 7 سال اول زندگی)
نویسنده: هاجر یار محمدی/1389
چكيده
مادر و روش های تربیت دینی (7 سال اول زندگی) از اهمیت ویژهای برخوردار است و نقش مهمی در آینده ی فرد و جامعه دارد و ایفای این نقش یکی از مهمترین وظایف دینی و اجتماعی مادران در جوامع اسلامی است. زیرا که کودک در این دوران بیشترین انس و ارتباط را با مادر خود برقرار مینماید.
باتوجه به کوتاهی و غفلتی که از برخی از مادران نسبت به این وظیفه مهم در عصر حاضر مشاهده میشود و با هدف ارتقاء آگاهی مادران نسبت به وظایف خود در تربیت کودک طی 7 سال اول زندگی او و غفلتزدایی از ایشان اقدام به این تحقیق شده است که در آن طی 6 فصل با روشی توصیفی، تحلیلی و با استفاده از کتب دینی و روانشناسی و منابع اینترنتی به ارائه تصویری روشن از نقشهای مادر در تربیت دینی کودک پرداخته شده است.
بدین جهت ابتدا به اهمیت و جایگاه تربیت دینی و بعد به مفهوم شناسی تربیت دینی و همچنین به روشهای تربیت دینی مادر از قبیل بازی با کودک، تشویق، تنبیه، نقش الگویی مادر، داستانسرایی مادر، موعظه کودک میباشد.
كليد واژه: مادر، کودک، محبت، بازی، تنبیه، تشویق، تربیت.
مقدمه
یکی از مهمترین مسائل در جامعه بشری، مسئله تربیت و سازندگی انسان است. زیرا که اگر تربیت
نباشد انسان از مسیر انسانی خود خارج شده و دچار انواع ذّلت و مفاسد اخلاقی و نابسامانیها و از بین رفتن استعدادها شده و ناامنی و پریشانی در سطح جامعه رواج مییابد. بنابراین خوشبختی و سعادت یا بدبختی فرد و جامعه در گروه تربیت در سنین طفولیت میباشد و مادران مهمترین نقش را در تربیت انسانهای جامعهی آینده دارند، زیرا که اولین کسی که با یک فرد بیشترین رابطه و الفت را برقرار میسازد و اولین الگوی هر انسانی مادر او میباشد. در واقع اگر زنان در جامعه به نقش و وظایف خود پی برند همهی افراد جامعه هم اصلاح خواهند شد و خوشبختی در جامعهی حال و آینده به نیکاندیشی، وظیفهدانی، آزادی و وسعت فکر مادران بستگی دارد و سعادت از طریق آنها به جامعه سرایت خواهد کرد.
در عصر حاضر بسیاری از زنان از زیرباز وظایف اصلی خود شانه خالی کرده و به دنبال کارها و مسئولیتهای مردانه رفتهاند و یا همچنان مادرانی هستند که در غفلت و کوتاهی از تربیت کودکان به سر می برند.
بدینسان ضروری است که بیش از هر چیز و هرکس مادران امروز و فردا را دریابیم
و بدانها در زمینه مسئولیتهایشان در قبال تربیت کودک آگاهیهای اساسی بخشیم. در واقع مادران در مسیر تربیت کودک به خصوص در 7 سال اول زندگی او وظایف بسیاری دارند و باید بکوشند که فرزندانی سالم و پاک را تحویل جامعه دهند. در این مجموعه سعی شده است که از مطالب وحی و سخنان ائمه معصومین (علیهم السلام) و روانشناسی روز به بیان نقشهای مادر در روش های تربیت دینی کودک پرداخته شود. امید است مطالب این تحقیق که با وجود بضاعت اندک گردآوری شده است راه گشا و کمک مادران در عصر حاضر باشد.
نقش الگويي مادر
انسانها بدون يافتن شيوههاي درست زندگي به شادكامي و رستگاري نخواهند رسيد و بشريت بدون كشف واقعيتها آرام نخواهد شد و از نظر روانشناسي انسان به گونهاي فطري و طبيعي در جستجوي يافتن الگوها و سَمبلهاي صحيح زندگي است. سمبل خواهي، سرمشق طلبي و در جستجوي الگوها بودن جزو ذات و سرشت صحيح انسانهاست.
بنابراين پايدارترين و در عين حال خوشايندترين يادگيريها، يادگيري غيرمستقيم و مشاهدهاي است.
در اين روش چشم به مسأله احاطه دارد و اهميت گوش در درجه دوم است.
امام علي (علیه السلام) در اين رابطه ميفرمايد:
«پندي كه هيچ گوشي آن را بيرون نميافكند و هيچ نفعي به آن برابري نميكند، پندي است كه زبان
گفتار از آن خاموش و زبان كردار بدان گويا باشد.»83
تربيت ابتدايي انسان نيز به طور طبيعي با روش الگويي شكل ميگيرد. كودك در چند سال نخست زندگي خود همه كارهايش را از الگوهاي پيرامون خویش كه در درجه اول پدر و مادر اويند الگوبرداري ميكند و با تقليد از آنان رشد ميكند و ساختار تربيتياش سامان مييابد. اين روش الگويي در سازمان دادن شخصيت و رفتار كودك به شدت نقش دارد. تلقي كودك از مادر در سالهاي نخست كودكي به نقش الگويي او در جهت مثبت يا منفي دامن ميزند زيرا كودك در اين ايام همه چيز خود را از مادر و وابسته به او ميداند.
چنانچه در حديثي از امام كاظم uآمده است:
«برّو اَوَدكُم و اَحسَنُوا اِلَيهِم، فَاِنَّهُم يُظَنُّونَ اَنَّكُم تَرزُقونَهُم»84
«به فرزندانتان خوبي كنيد و به آنان نيكي نماييد زيرا آنان گمان ميكنند كه شما ايشان را روزي ميدهيد.»
مسأله مهم در اين روش اين است كه مادر در صورتي ميتواند كودك خويش را بر تربيت اسلامي و مقيد به ضوابط شرعي پرورش دهد كه خودش نيز در محيط خانواده و در حضور فرزندان به انجام وظايف ديني و رعايت اخلاق نيك اسلامي ملتزم باشد و از ارتكاب گناه خودداري كند.85 زيرا آنچه از او ظهور ميكند پذيرفته ميشود و كودك در پي آن ميرود كه اگر اين الگو بر هدايت باشد كودكان را هدايت ميكند و اگر بر گمراهي باشد كودك را گمراه ميسازد.
حضرت علي u در اين باره ميفرمايند:
«أفضَلَ الاَدَبِ مَابَدَأتُ بِهِ نَفسُكَ»86
«بهترين ادب اين است كه از نقش خودت شروع كني»